Veiligheid: fraude en oplichting

Aandacht voor Senioren en Veiligheid

Samen zorgen we ervoor dat criminaliteit niet loont. Daarom startte het ministerie van Justitie en Veiligheid in samenwerking met andere partijen in 2022 de campagne Senioren en Veiligheid. Senioren krijgen concrete tips om te voorkomen dat ze slachtoffer worden en over wat ze moeten doen als het wel gebeurt. Onder de slogan ‘Maak het oplichters niet te makkelijk’ wordt aandacht besteed aan verschillende vormen van criminaliteit: meekijken bij pinnen, babbeltrucs, hulpvraagfraude (via bijvoorbeeld WhatsApp) en phishing. Op deze pagina vindt u aanvullende relevante informatie.

Artikel in ONS Magazine
In ONS Magazine van april 2023 stond een artikel over Senioren en Veiligheid, lees het hier.

Website Maak het ze niet te makkelijk
Op deze website staat allerlei nuttige informatie.

Campagne op MAX Vandaag
In het voorjaar van 2022 zond Omroep MAX op televisie een item uit over dit thema. Klik hier. Het item over Senioren en Veiligheid begint op 12 minuten.

 

Slachtoffer?

Hoewel ouderen in algemene zin niet vaker slachtoffer worden van strafbare feiten dan mensen in andere leeftijdsgroepen vinden wij ieder slachtoffer er een te veel. Politie en de Fraudehelpdesk zien sinds de coronacrisis een verschuiving in de criminaliteit. Zo is het aantal slachtoffers van hulpvraagfraude (bijvoorbeeld via WhatsApp) fors toegenomen en worden babbeltrucs gebruikt waarbij criminelen ‘hulp’ aanbieden.

Slachtoffer worden kan iedereen overkomen en dus ook elke oudere. Daarom krijgt men via de campagne concrete handelingsperspectieven mee die slachtofferschap zoveel mogelijk kan voorkomen. Wanneer een oudere toch slachtoffer is geworden, is het van belang dat dit bespreekbaar is en ouderen aangifte doen. Hiervoor geeft de campagne eveneens tips. Deze (universele) informatie en tips kunnen natuurlijk ook door anderen worden benut, zoals bijvoorbeeld (klein)kinderen, buren en verzorgers.

Lees hier het verhaal van Joséphine uit Vught bij Omroep Brabant.

Heeft u zelf iets dergelijks meegemaakt?
Heeft u zelf iets onprettigs op dit gebied meegemaakt en wilt u erover praten? Onze vrijwilligers van ‘Ons Veilig thuis’ staan u graag te woord. U kunt bellen naar ons kantoor: 073 – 644 40 66. U kunt ook het formulier hieronder aan de pagina invullen. U wordt dan zo spoedig mogelijk gebeld.

Aangifte doen!
Mensen kunnen online aangifte doen van hulpvraagfraude (klik hier) en ook online melding doen bij de Fraudehelpdesk (fraudehelpdesk.nl). Op die manier wordt voorkomen dat anderen slachtoffer worden.

Meer tips voor slachtofers en degenen die hen helpen en voor preventie

Alle filmpjes van de campagne Senioren en Veiligheid

Hier de gepubliceerde filmpjes van de campagne, op YouTube:

  • Meekijken met pinnen: klik hier
  • Babbeltrucs, klik hier 
  • Hulpvraagfraude (geld), klik hier
  • Phishing, klik hier

Op www.maakhetzeniettemakkelijk.nl kunt u informatie vinden over fraude en oplichting.

Klik hier voor een brochure met allerlei trucs op een rij.

Klik hier voor een folder van de politie over babbeltrucs.

Nieuwste oplichtingstruc: bank-aan-huis-oplichting

Er komt een nep-bankmedewerker bij u aan huis om zogenaamd samen met u uw bankrekening te beveiligen of om uw betaalpas of inlogapparaatje en uw pincode op te halen. Uw bank vraagt nooit om uw pincode, betaalpas of inlogapparaat en zal deze nooit bij u ophalen!

Wat gebeurt er?
Een oplichter belt en doet zich voor als iemand van uw bank. Het telefoonnummer waarmee de oplichter belt, kan het echte nummer van de bank zijn, maar is het niet. Dat heet ‘spoofing’. De nep-bankmedewerker maakt de persoon aan de andere kant van de lijn eerst bang met een smoes door bijvoorbeeld te zeggen dat er een verdachte grote betaling vanaf diens bankrekening is gedaan, dat diens computer niet meer veilig is of dat een betaalpas of inlogapparaatje vervangen moet worden. Daarna maakt de nep-bankmedewerker het slachtoffer wijs dat er iemand van de bank langs moet komen (‘u kunt niet naar het kantoor komen, dus we komen naar u’) om de problemen op te lossen of om een pas of inlogapparaat op te halen. Sommige boeven zijn zo brutaal dat ze zich een weg naar binnen weten te banen om even te helpen met de computer.

Klik hier naar de website van Veilig Bankieren, met meer informatie!

Phishing namens Geldmaat

Er zijn phishing-mails in omloop, zogenaamd namens Geldmaat, dat de klanten van ABN-AMRO, ING en Rabobank voor de gele geldautomaten van Geldmaat een nieuwe pas nodig hebben. Ga hier niet op in en merk de mail als ‘spam’ aan.

Zie ook www.veiligbankieren.nl

 

Phishing via uw zorgverzekeraar

Ook zorgverzekeraars worden geconfronteerd met phishingmails. Dat zijn mails waarvan lijkt of ze van uw verzekeraar afkomstig zijn, maar het zijn fraudeurs die proberen om aan gegevens of geld te komen. Het kan zijn dat u zo’n mail in uw mailbox krijgt. Op deze pagina op de site van zorgverzekeraar VGZ leest u wat u kunt doen tegen phishing.

Artikel van SeniorWeb

Internetoplichters gaan steeds geraffineerder te werk, waardoor ze jaarlijks veel slachtoffers maken. Naast de inmiddels bekende phishingmails proberen criminelen ook via valse WhatsApp-berichten, sms’jes en telefoontjes geld van mensen te ontfutselen. Wat zijn tegenwoordig bekende oplichtingsvormen? Het blad Enter van SeniorWeb publiceerde een interessant artikel over allerlei vormen van deze oplichting. Wij mogen het met u delen: klik hier.Wilt u meer informatie over dit tijdschrift? Klik dan hier. Voor informatie over SeniorWeb, ga naar de website seniorweb.nl.