Senioren Netwerk Nederland, waar Senioren Brabant-Zeeland deel van uitmaakt, roept grootwinkelbedrijven als Jumbo, Albert Heijn, Lidl, Kruidvat en HEMA en vele andere dringend op om hun klantenkaarten ook in fysieke vorm beschikbaar te (blijven) stellen. Door de overstap naar uitsluitend digitale klantenkaarten via apps dreigen tienduizenden mensen uitgesloten te worden van kortingen en spaaracties.
Voor veel mensen is het gebruik van een smartphone of app niet vanzelfsprekend. Ook digitaal blijven is niet vanzelfsprekend. Het vermogen om digitaal vaardig te worden of te blijven kan afnemen. Deze mensen lopen nu structureel voordelen mis die voor andere klanten wél toegankelijk zijn.
Sociale uitsluiting
“Digitale exclusiviteit is sociale uitsluiting”, zegt Leo Bisschops, voorzitter van Senioren Brabant-Zeeland en woordvoerder namens Senioren Netwerk Nederland. “Iedereen moet kunnen profiteren van acties en kortingen, ongeacht digitale vaardigheden of bezit van een smartphone. Het is onacceptabel dat trouwe klanten worden benadeeld omdat ze geen smartphone hebben of moeite hebben met apps.”
Hybride systeem
Senioren Netwerk Nederland pleit voor een hybride systeem, waarbij zowel digitale als fysieke klantenkaarten beschikbaar zijn. Dit bevordert inclusiviteit en voorkomt dat kwetsbare groepen verder in een sociaal isolement raken.
Meedoen of buitenspel
De samenwerkende seniorenorganisaties roepen consumenten op om hun stem te laten horen en bedrijven aan te moedigen tot een klantvriendelijker beleid. “Een simpele fysieke klantenkaart voor in de portemonnee kan voor velen het verschil maken tussen meedoen of buitenspel staan.”